torsdag 20 maj 2010

Tankar om bröllop och giftemål

Varför gifter vi oss?
Varför inte lika gärna vara sambos resten av livet? Jag har släkt som gått båda vägarna, o de funkar lika bra.




Som säkert alla flickor någon gång har, så har jag drömt om att gifta mig sedan jag var liten.
Då handlade det mer om att ha en fin vit klänning o blommor i handen. Numera drömmer jag om att leva i nöd och lust med MLK, att dela hela livet med honom. Jag tror att finns en del fördelar med äktenskap. Så i vuxen ålder är jag kanske lite mer realist och praktisk, men jag drömmer i smyg om klänningen, ringen och blommorna i håret.




Förr i tiden blev man som kvinna bortgift av sin far till den man som föräldrarna valt. Att bli bortgiven av min far känns inte som något som jag vill anamma. Det känns som det inte passar in i vårt liv. Jag har av egen fri vilja friat till MLK och vill gärna bli hans fru. Jag vill gå tillsammans med MLK till den plats där vi blir vigda, och jag hoppas att han är av samma åsikt.



Vi gifter oss, för att vi hör ihop. Romantiskt. Men så är det. Jag känner mig så harmonisk tillsammans med MLK, som om jag hittat hem, i både själ och hjärta.

Vi gifter oss för äktenskapet i sig. Realistiskt och praktiskt.

Men mest av allt för att vi älskar varandra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar