fredag 18 februari 2011

Vigselring!

Jag kan ha hittat min vigselring!

För att ta hela historien från början så har jag en kupad rödguldsring som förlovningsring. 5 mm bred. Jag älskar formen, känslan och tyngden.

  • Från första början var jag helt säker på att jag ville ha en helallians som vigselring. När jag sedan provade det på fingret som var det inte jag. Det blev för mesigt på fingret helt enkelt.


Helallians i rödguld




  • Jag har också varit helt inne på att ha båda ringarna i samma färg dvs. rödguld. 
  • Solitären stal mitt hjärta och solitären har fortfarande mitt hjärta i sitt grepp!
  • Färgade diamanter! Jag har också varit på det klara med att jag vill ha färgade diamanter från dag 1. Gärna coffee/champagnefärgade eller liknande, men jag har också sett finfina gula diamanter.

Champagnefärgade diamanter

  • Jag har tittat på solitärer med sargfattning, dvs en hel fattning runt brilljanten. Jag var säker på att detta var min fattning tills jag såg V-fattningen.

Ring med sargfattning



  • Guldsmeden här i Västerås, Carl Norberg, visade en väldigt fin vitguldsring med V-fattning. Stenen såg ut att sväva och jag kände genast att detta var min favoritfattning. Stenen strålar i och med att ljuset även kommer in underifrån.


Bild på V-fattning - Ring från Nordstans guld.

  • Jag som såklart vill ha en rundad profil även på min vigselring har funderat många timmar på hur den stela V-fattningen kan göras mjukare för att passa min skena. Ett konformat V kanske?
  • Idag var jag in till guldsmeden som jag pratat med tidigare. Han hade gjort en fantastiskt fin vitguldsring, som är lite modifierad jämfört med den vitguldsring med V-fattning som jag gillade mest sist jag var där. 

    En annan typ av V-fattning, raka kanter och massor med diamanter. Den vitguldsringen gifte sig fantastiskt fint med min rundade röda förlovningsring. Men kanske med lite mindre mängd diamanter.

  • Kontentan – man vet aldrig vad man letar efter tills man hittar exakt vad man vill ha!
    För min del kan det vara en rak vitguldsring med en solitär i V-fattning.



2 kommentarer:

  1. Vad fint det låter och kul att du hittade något som passade så bra med din förlovningsring! Tycker V-fattning är vackert och minimalisktiskt - vilket också gör att man ändå kan dra på lite med stenarna - helheten blir ändå så pass smakfull!

    kram!

    SvaraRadera
  2. Åh, tack. Va glad jag blir. Jag gillar den massor och är så glad att den "gifter" sig så bra med min rundade förlovningsring!

    Kram

    SvaraRadera