fredag 13 augusti 2010

Vigselring(ar)

Ännu ett svårt kapitel som jag har börjat fundera på. Än behöver jag inte bestämma mig, men att leta inspiration är aldrig fel. Jag tror att jag vill ha en alliansring som vigselring, dvs en ring med stenar.

Däremot är jag 99,9% säker på att stenarna i så fall blir i en annan färg är vita. T.ex. Coffee-färgade som i den här ringen av Caroline Örtenblad. Jag föll för den så fort jag såg den! Men jag kan inte ha en så bred ring. Men vacker är den!


Konjaksfärgade stenar är också fint. Men det är svårt att hitta bilder med färgade diamanter. Är det någon som har bilder på coffee eller konjaksfärgade stenar tillsammans med rödguld? Jag skulle bli jätteglad om jag kunde få lite mer inspiration på det området. En sak jag också är 99,9 % säker på är att nästa ring också blir i rödguld. Men man vet aldrig.





Vigselringen kommer bli smalare, troligen ca 3 mm bred. Jag har ganska korta fingrar och det skulle bli alldeles för klumpigt med bredare vigselring, tror jag. Frågan är väl vilken typ av diamanter jag ska ha. Brillianter eller prinsesser, flanders eller annan slipning? Kanske kanalinfattning, eller något liknande. Om jag inte ska ha bara en sten?





Jag hoppas att MLK också vill ha en ring till - kanske med en svart liten diamant i. Jag tycker det är snyggt när även männen bär två ringar.

Vi pratade med guldsmeden om vigselringen också, och han sa att färgade stenar blir väldigt fint även i rödguldsringar. Så jag är lättad.
Han berättade även att en del män som vill ha en sten i sin vigselring har den på insidan av ringen. Kanske för att de inte vill skylta med en sten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar