söndag 14 november 2010

Diamanter!

Det här med ring är inte alls så lätt som jag trodde från början.


Har besökt ännu en guldsmed. Han trodde att ännu en 5 mm bred ring skulle bli för klumpigt, speciellt som en solitär. Han föreslog 3 millimeters bredd istället, och han hade bara två olika, inte så fina, klofattningar att erbjuda.

Dessutom så pratade han illa om många diamanthandlare, att de flesta levererade trasiga och dåliga diamanter.
MEN, han lärde mig en del om konstfärgade diamanter som gör att jag verkligen vill ha en naturligt färgad diamant alla dagar i veckan.


En fancy deep brownish yellowish orange cushionslipad diamant på 0,45 carat.

Ännu en bild på den fantastiskt fina diamanten.
Guldsmeden som gjorde våra förlovningsringar rekommenderade en solitär med sargfattning. Han trodde också att en 5 mm bred solitärring med samma profil som min förlovningsring, skulle passa toppen.
Men han blev lite mindre samarbetsvillig när jag nämnde att jag vill ha en naturligt färgad diamant. Troligen vill han säja en konstfärgad. Men han skulle kolla diamantpriset och återkomma med en prisuppgift.



Sedan träffade jag också en guldsmed i hemstaden. Han var väldigt trevlig och sa att han kunde göra en modell i vax eller silver för att visa oss om jag/vi har en idé men är osäkra på hur fattningen ska se ut. Han hade också några stenar i rätt färg som jag och mamma fick titta på. Det kommer bli superfint tillsammans med rödguld.


Jag återkommer i ämnet senare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar